Friday, March 25, 2011

Maahad Dalam Kenangan (1)

Salam sume..bebudak SPM mebi ngh bz bergembira dgn rizab dyorg..mana yg OK,alhamdulillah..yg tak berapa Ok,boley cube lagi..nti degree bg dpt grad dgn 1st class yer:) tetibe automatik aku rindu pada satu nama itu..rindu yg tak terbendung rasenya,smpi kdg2 menitik air mata..rindu kan Maahad, rindukan masa yg berlalu..Wpon SPM ak amek tym kt SMKAP,tapi tatau nape tader rindu kat tempat tu langsung..

UPSR keluar dan ak dpt 5A..super bangga sbb budak kg,psg angan2 nak g MRSM..konon nak jd doctor..bergaduh ngn abah sbb kn g intebiu Maahad..skola agama bley k jadi doktor?budak,tau ape sgt..laz2,g jugak intebiu dan dapat masuk peralihan 2..terer jugak..heee:) tym tuh, 1klas kat Maahad dkt 50 org tau..satu tingkatan plak ade smpi 8-11 kelas..ramai kan???no wonder tak knl semua wpon se batch..

Nak kupas satu2 mmg tak dapat la kenangan sume tuh..cume, bila aku pindah skola tym form4, baru aku sedar rindunya dan bestnye Maahad..sumpah aku agak menanges mule2 pindah..nanges menyesal yg amat..kat maahad aku belajar basuh baju sendiri, duduk jauh dgn emak n abah kat pahang sana, balik umah sendiri umur 13tahun naik bas trans dr K.Bharu-Segamat, nanges sorang2 dlm tandas sbb tak biasa duduk jauh..macam2..

bile ak pindah,habit tido takle nk buang..dulu kat maahad ak ad shift tido..skali before rehat,and sekali after rehat..tdo awl pon ttp rase ngntok..ak sambung habit tuh kat skola baru smpi ustaz ketuk meja..perghh,dak pempuan tido dlm kls yg ade laki??hehehe..tym tu laki2 cm invisible j bagi aku..lantakla,korang bukan ak kenal pon..nak malu ape..

first day pindah..aku masuk kls b.arab..ustaz tu ckp dak maahad terer speaking arab..ustaz tatau ak plg tak suke Nahu..pening la..sekali ustaz suruh i'rab ayat..ak pndg papan itam,sambil ckp dlm ati.."small the matter pon nk tye k?ni nahu ak ms peralihan la..(kerek amat..haha)" ak pon bla..bla..fi'il..fa'il..mafulum bih bagai..satu kls terkujat pndg aku..alien sgt k ak nih?tau la tak cun..rupenya,sume takjub ak jwb btol..ustzh nik fairuz tau,mesti dy bangga..terer arab aku nih rupenya..haha..sampai jd doctor utk kls b.arab..pekse akhir tahun 2,3adiah ak dpt,pelajar terbaik m/pelajaran n top 3 kls dan tingkatan..mmg rock!kat mahad?heee..dpt top10 dgn aku2 skli pengsan..susah wehs

lepas trial SPM, ade offer intebiu DQ..ak mls amek port..ngapal quran?klu terer,da lm ak lps ujian Kelab Tahfiz Maahad..skali ustaz aku perli.."apa barang dak Maahad tak g intebiu DQ?"adoi..berdesing!tapi takpe,demi Maahad aku amek gak borang..end up, only 3selected students from Pahang ok dpt g DQ  and I am the only  representative from my school..I am top 3 scorer among Pahangites..sumpah sebak!tQ maahad,klu tak sbb ustaz sebut nm ko,ak mmg tak peduli da intebiu DQ..dats y aku sebak yg amat kot..tanpa ko Maahad,ak rase bumi DQ tak kan aku jejak..
Lencana Maahad yang kene jahit kat tudung..berkejar ngn dhobitoh sbb tak pakai..hehe

Pintu pagar depan yg kena gune kalau balik outing lambat..so far, tak penah panjat lagik

pagar asrama..tempat tygn free denda ketuk ketampi,panjat pagar sbb balik lewat dr cc..tmpt lepak b4 prep tgu geng
 Maahad..
tidak ada ucapan yang boleh aku rakam kan
untuk segala jasa guru2, ustaz ustazah yg tak jemu marah mendidik
tidak ada hadiah istimewa boleh aku beri
selain apa yang telah aku jadi pada hari ini dgn berkat ilmu mu
tidak ada ungkapan yang mampu aku tukar ganti
untuk sahabat2 sejati yang aku temui di bumi mu
tidak ada garis waktu dan penamat antara kau dan aku..
Maahad..
Maafkan aku kerana pernah satu ketika dahulu
kaki ini rancak keluar curi dr pagar usang mu
Maafkan aku kerana pernah satu ketika dahulu
pernah aku membenci warga mu kerana menghukum salahku
Maaf atas segalanya..
semoga kau terus gah berdiri..
Sayang Maahad..Terima Kasih semua!

Mahallah Ameenah
UIAM Gombak..1 more sem to go before graduated..
Rabbi yassir wala tuassir..Ameen

5 comments:

yuki- chan said...

wah...sgt rndu maahad...
teringt zmn nakal dlu..huhu

khairabadan said...

k.na..very sweet memories..terharu baca..betul2..bersyukur dapat masuk maahad n DQ..alhamdulillah..kenangan terindah dalm hidup

khairabadan said...

sweet memory k.na..bersyukur dpt blaja kat maahad n dQ..i'm proud to be maahadian n DQian..alhamdulillah..kenangan terindah..

anne_omar said...

@khairabadan:yerp..memori yg sgt best dan takde ganti..hasanah also one of my sweet memories too:)

anne_omar said...

@yuki_chan:kan??lately rindu sgt kat Maahad..takle k reunion kat Mahad jer?huwaaa