Showing posts with label sakit. Show all posts
Showing posts with label sakit. Show all posts

Friday, March 4, 2011

amirah sakit

sedey nye..amirah demam
ohh..dia kena radang paru-paru
tapi dia nampak ok n agk semangat masa tepon

amirah: kakak dgn kwn kakak k bising2 tuh??boleh tak ya nak cakap dgn diaorg?
aku:ya nak cakap ape ngn kwn kakak?
amirah:ya nak tye diaorg umah kat mana semua
aku:pehal la budak sorang nih

aku:ya da sihat tak?sakit k masuk spital?
amirah:ya da ok..batuk2 j..misi jahat..dy cucuk tangan ya nk masuk ubat
aku:takpe la..nk sihat kan..duduk elok2..mum ubat yer beby
amirah:yerla..kakak,nape abg faiz ngn kakak nina tak tepon ya??dyorg tak ingat ya ker??kakak tanak balik tgk ya ker?
aku:diaorg tepon la..ya tgh tido masa tuh(mmg btol pon)
*rase nk nanges..dia ttp ingt abg n kak dia wpon sakit..i love u sgt!

~semoga amirah cepat sembuh!!!

Monday, February 28, 2011

Ujian Pengukuh Kasih Sayang

salam semua
double exhausted for this weekend
got an emergency call from cik addy saya
"kakak saya kena stroke"
ohh Tuhan,rasa nk gugur jantung
kakak Addy sorang tuh je,lagipon baik
mau tak tersentap jantung hati
be cool la kan..hope ething ok
so,on saturday bergegas naik bas trans k kuala lipis
nak jupe cik addy kat k.lipis n naek tren
yerr..naik tren lembap cam sipot n tren shuttle yg benti se ulu-ulu tempat
but its nice..percutian murahan..sonok lalu tepi2 kampung,tengok2 sungai
naek tren 230pm dan sampai 830pm..haaa..memang lenguh montot laa..
sampai umah cik addy,borak2 ngn ank buah dy,mandi2 sume,tdo
yerr..esok long mental journey

so..tomorrow a.k.a sunday, kitaorg pon g la husm kubang kerian
masuk2 j wad icu(masuk kn pakai gown n sanitizer tangan)
waa..sentap ati kitaorg tgk katil kakak addy tader
da gelabah da..so staff nurse pon dtg
"patient baru turun buat enchogram dik"
mmg lm ahh nk tgu..kn wait another shift melawat..:(
kuar dr wad,dpt msg dr abah plak
'adik masuk wad,but dont worry about her'
bgtau abah ad kat kelantan..dia pon cakap tak perlu balik
amirah stabil jer..lega dgr
tros tepon mak yg duduk tepan dia
amirah do talk to me but after a few lines of conversations
dia cakap dia penat and batuk2..poor my little baby:(
mesti sakit2 tangan kena inject

waktu melawat shif ke 2
hayunan kaki yg mmg pelan..kuat kan la semangat kami..isk isk
sampai2 je,ak tatau nk salam k tak
the right part of her body is paralyzed 
air mata jangan lah tumpah..kuatkan semangat
cik addy da buat speech sebak hape ngn kak dia..ak mmg da tenung lantai dalam2
pandang kiri kanan,semua org koma
ad plak,bibir da bengkak2 biru lebam
oh Tuhan,aku bersyukur di kurnia kesihatan yang baik..wpon aku gemuk

Just got an update from anak buah addy
"ummi da masuk wad biasa,maybe tak payah operate"
lega...

Allah SWT berfirman "Sesungguhnya Aku jika memberi cubaan kepada salah seorang hamba-Ku yang mukmin, kemudian dia bersyukur kepada-Ku terhadap apa yang Aku timpakan kepadanya, maka (saat) dia bangun dari tidurnya, (itu) sebagaimana hari saat dia dilahirkan oleh ibunya tanpa dosa-dosa." Lalu Ar-Rabb berfirman, 'Aku telah mengikat hamba!-Ku dan telah Aku uji, maka berikanlah (oleh kamu sekalian para malaikat) pahala kepadanya, sebagaimana kamu sekalian memberikan pahala kepadanya pada saat ia dalam keadaan sehat.' (Riwayat Ahmad)

yer semua..ujian2 macam ni la membuatkan hubungan kite makin rapat
jgn plak fokus hubungan i dgn cik addy..hehe
kaseh sayang seorang suami kepada isteri yang sakit
pengorbanan yang tak terhingga kerana berjaga siang malam di wad dan meninggalkan kerja
kaseh sayang seorang anak kepada ibu
di waktu tenat nya,yg di sebut2 adalah ibu yg melahir dan mengandungkannya
kaseh sayang seorang ibu kepada anaknya
di mana tak putus2 bertanya kesihatan anaknya sedangkan dia sendiri terlantar
kaseh sayang seorang saudara kandung kepada saudara nye yang lain
cik addy yg memberi kesanggupan menjaga anak2 buahnya kalu ade pape jadi
kaseh sayang aku kepada semua??
hehe..i teman cik addy aper..

Lastly..
sama2 la kite bersangka baik bile di timpa ujian
Tuhan Maha Penyayang..anggap la sakit kunci rahmat utk mendekatkan diri kepada Nya
Mulia nya kedudukan org yg sakit krn sakit adalah penghapus dosa
Sentiasalah memandang ke bawah bila anda susah kerana ada lg yg lebih susah dari kita
sedikit tazkirah:)
selamat malam semua..
amek lah iktibar n pengajaran..

p/s:kasih syg i dgn cik addy pon bertambah
     (banyak da yg kami lalui sebenarnya kadang2 sampai rs nk putus asa)
      tapi kalu da jodoh,inshaAllah..sesukar mana pon pasti kekal:)
    amirah pon da ok nampaknye,stabil jer..doa kan yer semua



Friday, February 11, 2011

Sakit Mulut

ohh kawan2..arinih aku g klinik sebab
1)ade benjol kat bwh dagu..kalu beguk kat pipi
2)ade melepuh di bibir
3)ade sakit gatal2 aka eczema
(tetibe rase ak nih byk masalh kesihatan plak)
~masuk bilik doctor..alamak..doc laki foreigner..ayyoo.ak nk explain cmne..ak bkn bdk medic..kang kua bhs ibunda@bhs kmputer..1 0 11 0..haha..ak dgn kereknya pndg MA doctor ituh dan tye.."abg,cmne sy nk cakap saya ade benjolan??"muke tak menahan..skali doc reply,awak benjol2??haha..dont underestimate docs uia..they are very good in Malay..
So,konklusinya..ak di diagnosis mempunyai sakit berikut..terkene Herpes Simplex Virus..

Herpes simplex (Ancient Greek: ἕρπης - herpes, lit. "creeping") is a viral disease caused by both herpes simplex virus type 1 (HSV-1) and type 2 (HSV-2). Infection with the herpes virus is categorized into one of several distinct disorders based on the site of infection. Oral herpes, the visible symptoms of which are colloquially called cold sores or fever blisters, infects the face and mouth. Oral herpes is the most common form of infection.
itu according tu wiki lar..so.lets cek it out ape ituh sakit aku dan ubatan2 nya
camni la sakit aku..tapi tidak la kritikal..sajer propa..hehe..gmbo nih yg da siyes punyer

Ubat kumur ala2 nila baju skola dulu

Krim utk bibir ku..nyah ko wahai virus
Ini krim eczema aka gatal2..gatal miang boley jugak
Pain Killer yg buat aku tersengguk dlm kls   

 Motifnye..doc kate
aku kurang minum air plus imun bdn rendah
oh yerr?
sape knl aku tau ahh byk mane ak teguk air
imun rendah??hhaha
Anyway,tQ doc!i lebiu..next tym tlg bagi MC lar~

okay..tata
sambung buat fyp..esok rase cm nak balik jer..ngee:)